Hvad er dine udfordringer? Og hvordan løser vi dem?

Søger du inspiration og sparring er medlemskab i en af Dansk IT’s netværksgrupper måske noget for dig. I netværksgruppen IT Operation har vi fokus både på de forretninger, vi understøtter samt de it- relaterede udfordringer, det medfølger.

- Jeg synes, at det er spændende og inspirerende at høre om andre virksomheders erfaringer og udfordringer og bruge hinanden til sparring og inspiration.

Sådan svarer Cort Skov på spørgsmålet om, hvorfor han er netværksfacilitator for Dansk IT´s netværksgruppe IT Operation.

- Normalt når jeg interagerer med andre virksomheder, er jeg leverandør. Men til netværksmøderne har jeg Dansk IT-kasketten på og er sammen med kollegaer, som ligner min egen faglige profil, og hvor vi har drøftelser om de faglige udfordringer, vi hver især møder inden for vores fag. Og det er yderst interessant og en snak, som jeg ikke får i min normale hverdag, fortæller Cort videre.

It-services skal understøtte forretningen

Cort har fungeret som netværksfacilitator i flere år, end han lige kan tælle. Han var med til at starte netværksgruppen IT Operation op den gang, da drøftelserne handlede om drift og stabilitet. I dag taler netværksgruppen stadig om drift, men drøftelserne drejer sig mere om, hvordan driften kan understøtte strategien og skabe værdi for forretningen.

- I dag er der et større spændingsfelt mellem forretningen og it. Kigger vi på mødeagendaerne for nogle år tilbage, så handlede det meget om it-udvikling versus it-drift. I dag handler vores møder mere om den forretning vores it-operation skal understøtte. Hvordan kan vi som driftsfolk understøtte forretningen og strategien? Normalt er stabil drift vores force, og vi hader agilitet. Men dagene hvor man gik ud fra, at hvis tingene virkede, så skal man ikke røre det, er forbi. For så bliver du overhalet af konkurrenterne. Så vi drøfter, hvordan vi kan møde driftsstabilitet i en dynamisk verden. Hvad er vores job i dag og i fremtiden? Hvilke kompetencer skal vi have, og hvad er vores rolle på den lange bane? Vi kommer derfor meget bredt omkring, og det er ikke de klassiske tunge it-emner, som optager os i netværksgruppen, men til gengæld forretningsbehovet, forklarer Cort.

IT Operation faktaboks 

Netværksmedlemmerne vil hinanden


Netværksgruppen er en god sammentømret gruppe, hvor mange af deltagerne har været medlem i årevis – trods jobskifte og forskellige arbejdsområder. 

Netværksmedlemmerne kender derfor hinanden og hinandens faglige rejser, og kan på den baggrund give konkret feedback og respons på hinandens udfordringer og problemstillinger. For vigtigst af alt – så vil netværksmedlemmerne faktisk bare gerne hjælpe hinanden.

- Alt i alt vil vi bare gerne hinanden i den her netværksgruppe. Deltager du ikke i et netværksmøde, spørger de andre straks til næste møde, hvor du var sidst. Kommer du med en udfordring, kan du være sikker på, at du går derfra med en lang liste af mulige løsninger. Vi har sågar ændret i mødeagendaerne og beskæftiget os med et medlems udfordring, fordi det fyldte hos vedkommende. Vi har haft situationer, hvor medlemmer skulle finde en ny arbejdsplads, og så har netværksgruppen hjulpet med input til et CV eller ligefrem givet ideer til nye mulige jobs og arbejdsgivere, fortæller Cort og fortsætter,

- Vi er alle enige om, at møderne er fortrolige, og der er plads til at sige nogle kontroversielle ting, da mange også bruger møderne som et professionelt pusterum. Det giver medlemmerne værdi både fagligt og personligt.

Vi sidder med de samme udfordringer

Netværksmedlemmerne sidder i forskellige organisationer forskellige steder i Danmark. Der er sågar et medlem fra Holland, som flyver ind til møderne. Så selvom medlemmerne er fra København, Rønne og Boxmeer, så sidder alle tit med de samme udfordringer.

- Det sjove er jo, at det er de samme temaer, som er ude i de forskellige virksomheder, og som optager medlemmerne, siger Cort med et smil på læben og fortsætter;

- Vi har stor diversitet i netværksgruppen grundet, hvor vi kommer fra, og hvad vores organisationer laver. Men det er stadig de samme ting, som optager os, og som vi synes, er spændende. Du vil derfor møde medlemmer, som enten sidder med de samme udfordringer som dig, har løst de udfordringer eller endnu ikke har mødt udfordringerne endnu.  

Cort Skov faktaboks 

Investering i medarbejdertilfredshed 

Netværksgruppen IT Operation mødes fire gange om året oftest hos hinanden. Det giver en bedre forståelse af hinandens arbejdsgange og virksomheder, når man har set maskinrummet.

At booke en hel arbejdsdag fire gange om året kan dog lyde som en udfordring for de fleste – både som medarbejder og som leder. Det er dog en værdifuld investering for alle parter, hvis du spørger Cort Skov.

- Som leder handler dit jo bl.a. om at give dine medarbejdere energi og mulighed for at få de rette kompetencer og viden til at løse arbejdsopgaverne. At møde andre mennesker, at høre om hvad der optager dem og hvilke udfordringer de slås med. At teste teser, muligheder og strategier for at få en ide af, om jeres virksomhed er på rette vej, eller I skal vende om. Det er alt sammen udbyttet af et netværksmedlemskab. Jeg har medarbejdere, som spørger efter kurser eller konferencer. Og mangler du en specifik kompetence, skal du på kursus. Men netværksgrupper og møder giver langt mere værdi og udbytte end en konference, fordi du her får den fortrolige diskussion og inspiration.

- Det er svært at se på bundlinjen det præcise tal for en inspireret medarbejder, som har fået nye ideer og input til et netværksmøde. Men selvom du ikke kan se det 1:1, har I måske fået bekræftelse i, at det I gør, er lige i skabet. Eller ikke og I skal til at gøre noget andet. Det kan også være, at medarbejderen kommer retur med løsninger til udfordringer, som I kan bruge i jeres virksomhed. Det er heller ikke sådan lige at sætte tal på. Så selvom en medarbejder er væk fra skrivebordet fire gange om året, kommer vedkommende retur med energi, viden og inspiration som både medarbejderen og organisationen kan drage stor nytte af.

- Hvis jeg nogensinde var i tvivl om udbyttet af netværksgruppen, så skulle jeg jo bare kigge på netværksmedlemmernes deltagelse. De er nogle travle mennesker, som sagtens kan få tiden til at gå med noget andet end at gå til netværksmøder. Men de prioriterer møderne, fordi de ved, hvilken værdi og udbytte de får med sig hjem, afslutter Cort Skov.

Artikel - Tirsdag - d. 5-1-2016

Netværksgrupper

Dansk IT driver it-faglige netværksgrupper, hvor stærke relationer, sparring og ny viden er til værdi for både dig og din organisation.
Netværk It operation

Netværk - Tirsdag - d. 8-12-2015

IT Operation

Netværksgruppen har en bred tilgang til IT Operation, og der sættes fokus på den aktuelle udvikling og medlemmernes udfordringer.