Løsning
Ambitionen med projektet ITTA er at skabe et massivt kompetenceløft hos den store gruppe borgere med svage eller ingen it-kundskaber og samtidig udvikle fundamentet for en nationalt efteruddannelse platform. Altså et gratis borgermodul og et nationalt IT-træningskoncept.
Ved at udvikle en intelligent løsning, med et dynamisk kompetencebarometer som omdrejningspunkt, skabes en scanning og et træningskoncept, der rækker ud til alle på en målrettet og motiverende måde. Samtidig skabes fundamentet, som er forudsætningen for den livslange læring.
Det unikke ved ITTA er, at løsningen er national og binder alle initiativer, projekter og træningsudbydere/-aktører indenfor digital kompetenceudvikling sammen med borgerne og virksomhederne.
Grundelementet i konceptet er en åben platform i flere dimensioner:
- ”åben arkitektur”
- ”åben forretningsmodel”
- ”åben regulering/governance”
Med åben arkitektur menes en service-orienteret model hvor platformens værktøjer og læringselementer skal kunne stilles til rådighed for eksterne systemer.
Med åben forretningsmodel menes en platform, der er åben for eksterne aktører og samarbejdspartnere, f.eks. e-forlag, testcentre og traditionelle kursusudbydere.
Med åben regulering menes, at ITTA drives gennem et not-for profit-selskab, hvor overskuddet går til digitale CSR-aktiviteter, hvor det digitale borgermodul er én af hovedaktiviteterne. Med åben governance menes at kvalitetssikring og medindflydelse foregår gennem et advisory board og partnermøder.
Det næste element er datastrukturen. De internationale standarder for digitale kompetencer er opfundet. Det, vi skal koncentrere os om, er indholdet i form af e-læring, som er tilpasset den enkelte målgruppe, livssituation, læringsstil, jobprofil, alder m.m.
DigComp er et solidt og veldokumenteret rammeværk, som favner områder, kompetencer, niveauer, viden, færdigheder og eksempler på anvendelse.
Vi har et godt fundament i form af en standardiseret datamodel, som skal indsamle data om danskernes digitale færdigheder.
Alle de udviklede koncepter stilles gratis til rådighed for de aktører, som i dag står for afklaring, vejledning og opkvalificering af udsatte borgere (primært jobcentre, a-kasser og andre private aktører). Med de udviklede koncepter vil disse aktører afgørende kunne optimere og yderligere styrke deres primære fokus på at vejlede udsatte borgere mod uddannelse og/eller varig beskæftigelse.
ITTA vil kunne løfte opgaven med fællesscreeninger og det digitale borgermodul kan indgå som et naturligt e-læringsmateriale for FVU-udbyderne som supplement til de udbudte kurser.
Selv om IT TIL ALLE er velegnet til at understøtte den offentlige VEU struktur, har alle, som tilbyder efter- og videreuddannelse (VEU, FVU, uddannelsesinstitutioner m.m.), mulighed for at tilbyde ITTA som et blended-learning-koncept. Her kan kursusdeltagerne bruge e-læringsmaterialet som forberedelse til det fysiske kursus, hvilket megen forskning peger på kan maksimere læring og dermed udbyttet af fysiske kurser. Ligeledes vil det højne mulighederne for at planlægge målrettet og differentieret undervisning, når kursisterne starter med en kompetenceafklaring inden kursets start, og kursusudbyderne vil kunne dokumentere udbyttet ved at afslutte kurserne med en slutafklaring/test/certificering.
Kompetencebarometeret kan i realtid måle og vise borgerens digitale kompetencer på individ-, organisations- og nationalt niveau. For at kunne opnå dette er der især to forudsætninger der gør sig gældende.
For det første skal borgeren have et højt incitament til at ”aflevere” data, og det skal være nemt tilgængeligt. Ligegyldigt om vi kalder værktøjet kompetenceafklaring, selvevaluering eller screening, skal borgeren positivt bekræftes i de færdigheder denne allerede besidder og samtidig få vist værdien af at tilegne sig yderligere færdigheder (tidsbesparelser, personlig effektivitet, arbejdsglæde). Værktøjet skal derfor være tilgængeligt dér, hvor borgeren befinder sig virtuelt (offentlige hjemmesider, arbejdspladsens intranet, medlemssider m.m.) på den enhed, som borgeren benytter (PC, Mac, tablet, mobiltelefon).
Vi skal have en positiv model, der viser brugeren hvor meget man kan og hvor mange muligheder det giver at kunne lidt mere. Tilegnelse af digitale færdigheder skal være adaptiv og intelligent i en læringsstil som er motiverende for brugeren.
For det andet skal data kunne sammenlignes på tværs af uddannelsessystemer, platforme, sektorer, og målgrupper. Derfor skal kompetencer, færdigheder og viden være forankret i internationale standarder.
Borgeren råder alene over egne individuelle data og afgør selv, hvem man eventuelt ønsker at dele dem med.
Barometret skal understøtte livslang læring og kunne tilpasse sig borgerens behov. Ligegyldigt hvilket niveau borgeren befinder sig på som IT-bruger, skal afklaringen være relevant for borgeren. Det samme gælder borgerens professionelle profil (gælder både borgere under uddannelse og i beskæftigelse).
Værktøjet skal derfor være adaptivt og i sin arkitektur og datastruktur understøtte IT-brugere på nybegynder-, mellem- og avanceret niveau, men også tilpasse sig brugerens professionelle profil og sidst, men ikke mindst, være progressiv.
ITTA bliver en platform med mange indgange, men én fælles motor, hvor læring vil opleves relevant, tilpasset og motiverende.
ITTA bliver fremtidssikret gennem:
- Dialog og samspil med private og offentlige konceptudviklere
- Digital borger – et dynamisk koncept
- Feedback og input fra uddannelsesambassadører