Mere end halvdelen af de unge blokerer for reklamer på nettet

55 procent af de 18-29-årige anvender adblocker, hvilket adskiller sig fra den øvrige befolkning, hvor det blot er 35 procent, der blokerer for reklamer på nettet. Det viser en undersøgelse, som Analyse Danmark har gennemført på vegne af DANSK IT og DataEthics.

Undersøgelsen, der bygger på svar fra 1.008 danskere, viser at desto ældre man er, desto mindre blokere man for online reklamer. Blot 25 procent af de 60-70-årige og 19 procent af folk over 70 år bruger adblocker. Til sammenligning anvender 55 procent af 18-29-årige værktøjet.

- De unge er på vej til at tage livet af den klassiske digitale forretningsmodel med, at læseren får stillet gratis indhold til rådighed mod at acceptere reklamer, fortæller Rikke Hvilshøj, adm. direktør, DANSK IT.

- Det kan skyldes, at unge er ved at blive trætte af at blive tracket og ønsker at beskytte deres privatliv mod at annoncørerne målretter deres reklamer på baggrund af internetvaner. Men det kan også skyldes, at man oplever, at de mange annoncer går ud brugeroplevelsen, tilføjer hun.

Det er især i hovedstadsområdet, at folk anvender adblocker (42 procent), mens færrest anvender redskabet i region Sjælland (23 procent).

- Den stigende brug af adblockers er et tegn på, at vi ikke længere kun er bekymret over manglende kontrol over vores egne data, men at vi også handler på den bekymring, når vi får kendskab til det og det er nemt at gøre, siger Pernille Tranberg, medstifter af DataEthics.

Hun underviser mange danske folkeskolebørn i digitalt selvforsvar og siger:

- Vi blokerer for reklamer primært fordi vi ikke gider dem, men også fordi vi ikke ønsker cookies skal tracke os fra site til site og dele data om vores adfærd med hinanden, og fordi adblockers også blokerer for virusser og andre ragelse, som vi så ikke får ned på vores gadgets.


Få værktøjer på http://dataethics.eu/selvforsvar/

Vær opmærksom på, at der er stor forskel på gode cookies-og adblockers.