Farvel til roaming-afgifter skaber gennemsigtighed
Afskaffelsen af roamingafgiften har fået kritik for at skabe uigennemskuelighed på teleområdet, men der er ligeså stor sandsynlighed for det modsatte, mener Allan Fischer-Madsen, der i regi af DANSK IT har fulgt teleområdet i mange år.
Mange teleselskaber har i forbindelse med EU’s nye regler for roaming hævet deres abonnementer med 10-20 kr. om måneden, så de kan tjene de penge de måtte tabe på fjernelsen af roamingafgiften hjem. Samtidig er der også kommet flere abonnementer uden roaming.
Umiddelbart kan det se ud som om, at fjernelsen af roaming afgiften har gjort det mere uoverskueligt at være kunde hos teleselskaberne. Men reelt er det modsatte tilfældet, mener Allan Fischer-Madsen, der i regi af DANSK IT i mange år har kæmpet imod de tårnhøje roamingafgifter - bandt andet som tidligere formand for DANSK IT og tidligere formand for den europæiske afdeling af den internationale telebrugergruppe (INTUG).
- Man skal huske, at baggrunden for, at EU greb ind over for roamingafgifterne var, at priserne ikke var konkurrenceudsat, da det ikke var gennemskueligt, hvad man ville komme til at betale for data i udlandet. Det betød, at mange fik et chok, når de kom hjem til mobilregningen, siger Allan Fischer-Madsen, og tilføjer:
- Nu er priserne flyttet ud og er blevet gennemsigtige. Når nogle teleselskaberne hæver det månedlige abonnement, kan man se, at det så er prisen visse selskaber mener, man skal betale for at kunne bruge data i udlandet. Man kan også se, at andre selskaber er væsentligt billigere eller ikke har hævet priserne for roaming. Hermed er det blevet mere transparent for kunderne, hvilket vil føre til, at mange skifter abonnement eller teleselskab,
Allan Fischer-Madsen tror derfor ikke, at teleselskabernes prisstigninger er holdbare i længden.
- Jeg forventer, at de prisforhøjelser vi ser nu vil forsvinde, da teleselskaberne vil tabe kunder og indtjening på dem. Med prisstigningerne har man fået en uventet mulighed for at komme ud af de lange bindingsperioder og skifter teleselskab. Den mulighed er oplagt at udnytte, hvis man er utilfreds, siger han.
Problemet for teleselskaberne er imidlertid, at den pris som de afkræver hinanden, når deres kunder anvender data i udlandet, er meget høj.
- Teleselskaberne er nu kommet under pres for at få engrospriserne ned og også det er jeg sikker på lykkes, slutter Allan Fischer-Madsen.
DANSK IT var den første organisation, der rejste spørgsmålet om de tårnhøje roamingpriser over for EU-Kommissionen. Det skete tilbage i 1999, men det tog 10 år, før man kunne begynde at pille lidt ved priserne, og først nu 18 år senere er merprisen væk.
Umiddelbart kan det se ud som om, at fjernelsen af roaming afgiften har gjort det mere uoverskueligt at være kunde hos teleselskaberne. Men reelt er det modsatte tilfældet, mener Allan Fischer-Madsen, der i regi af DANSK IT i mange år har kæmpet imod de tårnhøje roamingafgifter - bandt andet som tidligere formand for DANSK IT og tidligere formand for den europæiske afdeling af den internationale telebrugergruppe (INTUG).
- Man skal huske, at baggrunden for, at EU greb ind over for roamingafgifterne var, at priserne ikke var konkurrenceudsat, da det ikke var gennemskueligt, hvad man ville komme til at betale for data i udlandet. Det betød, at mange fik et chok, når de kom hjem til mobilregningen, siger Allan Fischer-Madsen, og tilføjer:
- Nu er priserne flyttet ud og er blevet gennemsigtige. Når nogle teleselskaberne hæver det månedlige abonnement, kan man se, at det så er prisen visse selskaber mener, man skal betale for at kunne bruge data i udlandet. Man kan også se, at andre selskaber er væsentligt billigere eller ikke har hævet priserne for roaming. Hermed er det blevet mere transparent for kunderne, hvilket vil føre til, at mange skifter abonnement eller teleselskab,
Allan Fischer-Madsen tror derfor ikke, at teleselskabernes prisstigninger er holdbare i længden.
- Jeg forventer, at de prisforhøjelser vi ser nu vil forsvinde, da teleselskaberne vil tabe kunder og indtjening på dem. Med prisstigningerne har man fået en uventet mulighed for at komme ud af de lange bindingsperioder og skifter teleselskab. Den mulighed er oplagt at udnytte, hvis man er utilfreds, siger han.
Problemet for teleselskaberne er imidlertid, at den pris som de afkræver hinanden, når deres kunder anvender data i udlandet, er meget høj.
- Teleselskaberne er nu kommet under pres for at få engrospriserne ned og også det er jeg sikker på lykkes, slutter Allan Fischer-Madsen.
DANSK IT var den første organisation, der rejste spørgsmålet om de tårnhøje roamingpriser over for EU-Kommissionen. Det skete tilbage i 1999, men det tog 10 år, før man kunne begynde at pille lidt ved priserne, og først nu 18 år senere er merprisen væk.