Danskernes digitale dannelse til debat på Christiansborg
Der er spot på danskernes digitale dannelse, når DANSK IT d. 22/2 samler politikere, interesseorganisationer og virksomheder til en åben høring på Christiansborg for at drøfte, hvordan den digitale dannelse i Danmark kan blive bedre.
Formålet med høringen er at finde ud af, hvordan politikere, interesseorganisationer, virksomheder og civilsamfundet kan byde ind med initiativer, der klæder danskerne bedre på til at agere i den digitale verden.
- Falske nyheder, hacking og personfølsomme oplysninger, der kommer i uønskede hænder, er eksempler på, at digitaliseringen udfordrer demokratiet og retten til privatliv. Men eksemplerne er også et wakeupcall om, at der er brug for, at den digitale dannelse bliver styrket i alle samfundsgrupper og aldre, siger Klaus Kvorning Hansen, formand, DANSK IT’s udvalg for digitale kompetencer.
- Digitaliseringen udfordrer både demokratiet og den enkeltes privatliv, men digitaliseringen giver også helt unikke muligheder for at udvikle demokratiet og for at styrke vores relationer med andre. Det kræver, at vi alle bliver digitalt oplyste borgere, understreger Klaus Kvorning Hansen.
Høringen på Christiansborg skal derfor afdække, hvordan politikere, arbejdsmarkedet organisationer og civilsamfundet kan styrke den digitale dannelse. En opgave som Danmark er godt rustet til.
- Danmark har lang tradition for at lægge mange kræfter i at få oplyste borgere. Ikke mindst i kraft af Højskolebevægelsen, oplysningsforbundene og en veluddannet befolkning. Danmark har derfor gode forudsætninger for at blive et land med digitalt oplyste borgere, der både er gode til at udnytte de digitale muligheder og til at håndtere de problemer, der følger med digitaliseringen, siger Klaus Kvorning Hansen.
I løbet af dagen vil bl.a. Søren Pind, Minister for Uddannelse og Forskning, Lisbeth Trinskjær, formand, Højskolerne, David Hansen, formand, Spejderne, Matias Dalsgaard, stifter af GoMore, Nanna Højlund, næstformand, LO og flere folketingspolitikere præsentere deres syn på, hvordan man fremmer den digitale dannelse og orienterer samfundsdebatten og arbejdsmarkedet efter den digitale tidsalders realiteter.
- Falske nyheder, hacking og personfølsomme oplysninger, der kommer i uønskede hænder, er eksempler på, at digitaliseringen udfordrer demokratiet og retten til privatliv. Men eksemplerne er også et wakeupcall om, at der er brug for, at den digitale dannelse bliver styrket i alle samfundsgrupper og aldre, siger Klaus Kvorning Hansen, formand, DANSK IT’s udvalg for digitale kompetencer.
- Digitaliseringen udfordrer både demokratiet og den enkeltes privatliv, men digitaliseringen giver også helt unikke muligheder for at udvikle demokratiet og for at styrke vores relationer med andre. Det kræver, at vi alle bliver digitalt oplyste borgere, understreger Klaus Kvorning Hansen.
Høringen på Christiansborg skal derfor afdække, hvordan politikere, arbejdsmarkedet organisationer og civilsamfundet kan styrke den digitale dannelse. En opgave som Danmark er godt rustet til.
- Danmark har lang tradition for at lægge mange kræfter i at få oplyste borgere. Ikke mindst i kraft af Højskolebevægelsen, oplysningsforbundene og en veluddannet befolkning. Danmark har derfor gode forudsætninger for at blive et land med digitalt oplyste borgere, der både er gode til at udnytte de digitale muligheder og til at håndtere de problemer, der følger med digitaliseringen, siger Klaus Kvorning Hansen.
I løbet af dagen vil bl.a. Søren Pind, Minister for Uddannelse og Forskning, Lisbeth Trinskjær, formand, Højskolerne, David Hansen, formand, Spejderne, Matias Dalsgaard, stifter af GoMore, Nanna Højlund, næstformand, LO og flere folketingspolitikere præsentere deres syn på, hvordan man fremmer den digitale dannelse og orienterer samfundsdebatten og arbejdsmarkedet efter den digitale tidsalders realiteter.
Om digital dannelse ifølge DANSK IT
Digital dannelse handler om de samfundsmæssige kompetencer, man som borger bør besidde. DANSK IT operer med tre kategorier: digitale brugerkompetencer, digitale skaberkompetencer og refleksive digitale kompetencer. Læs mere her