8 spørgsmål du skal stille din leverandør
I dag skal du fokusere mere på at etablere det rigtige samarbejde med dine leverandører end på at stille præcise krav. Det kræver nye måder at tænke leverandørvalg på. Hvordan vælger I den rigtige samarbejdspartner blandt mange? Hvilke krav skal I fokusere på – både for indkøb over og under udbudsgrænsen?
Vi har samlet 8 spørgsmål, I kan stille for at blive klogere på leverandørerne:
1. Hvordan sørger I for, at vi bruger ressourcerne der hvor det giver mest værdi?
Det er for dyrt at levere alt det, kunden beder om. Og det bliver noget rod. Du har brug for en leverandør, som kan udfordre det, I selv har tænkt, og som ikke ukritisk gør alt, hvad du beder om. Lyt efter om leverandøren kan hjælpe dig med at prioritere opgaverne.
Du har brug for en leverandør, der tør sige nej.
2. Hvordan håndterer I at noget går galt undervejs?
Bed om eksempler. Uanset hvor dygtig både leverandør og I selv er, så opstår der udfordringer, ingen havde kunnet forudse. Det er ekstremt vigtigt for jer at kunne arbejde sammen med leverandøren om at løse problemer og komme videre. I skal have besked, så snart der opstår problemer. Du har brug for en leverandør, der tør fortælle dig, hvordan det reelt går.
3. Hvad forventer I af os som kunde?
Digitalisering kan ikke bare outsources til leverandøren. Det kræver engagement at implementere succesfulde løsninger, og ofte fra de folk hos jer, som har allermest travlt med driften. Du har brug for en leverandør, der insisterer på at du deltager.
4. Hvor gode er I til at holde fast på jeres medarbejdere?
Noget af det vigtigste i digitale samarbejder er kontinuitet. Find ud af om leverandøren har lav medarbejderomsætning og høj anciennitet. Du har brug for en leverandør, der kan holde på sine dygtige medarbejdere.
5. Kan vi komme til at tale med nogen af dem, I har gennemført lignende forløb med?
Leverandøren bør virke interesseret i, at du kontakter deres tidligere kunder. Hvis en leverandør skaber gode resultater, er det let for dem at finde gode referencer til dig. Du har brug for en leverandør med masser af tilfredse kunder.
6. Hvordan forbedrer I løbende jeres processer?
Der er masser af processer, og de passer til forskellige situationer. Derfor skal man kunne tilpasse sig; lære af sine fejl og udnytte de muligheder, som dukker op. Find ud af om leverandøren konstant arbejder seriøst med at forbedre sine arbejdsmetoder. Du har brug for en leverandør, der tør blive klogere undervejs.
7. Hvordan arbejder I sammen med vores egne it-folk og andre leverandører?
Software har i dag integrationer med mange andre løsninger, og de skal fungere optimalt sammen. Vil din leverandør kunne arbejde positivt og ansvarligt sammen med både dine it-folk og andre leverandører? Du har brug for en leverandør, der skaber samspil.
8. Hvordan involverer I brugerne i udviklingsarbejdet?
Software skal give mening for brugerne. Tiden er løbet fra løsninger, som kræver timevis af kurser for at kunne anvendes. Derfor skal brugerne involveres helt fra starten. Lyt efter om leverandøren har velafprøvede metoder til at inddrage brugerne i projektet.
Du har brug for en leverandør, der tager brugerne alvorligt.