Markedet for augmented, virtual og mixed reality boomer: Her får du et indblik i mulighederne med teknologierne

Der er god grund til at holde godt øje med markedet for augmented, virtual og mixed reality. Teknologierne modnes hastigt, perspektiverne er store, og gevinsterne er til at få øje på. Denne artikel giver dig et indblik i mulighederne.

VR

De fleste har nok set science fiction-film som Minority Report og The Matrix, hvor teknologier som augmented, virtual og mixed reality er med til at bidrage til den dramatiske handling. Augmented reality (AR), virtual reality (VR) og mixed reality (MR) er dog i dag alt andet end science fiction: Det er helt konkrete teknologier og løsninger, der i stigende grad tages i brug i stort set alle sektorer og brancher.

Det sker inden for retail, i sundhedssektoren og i produktionsvirksomheder. Det sker også i sportens verden, hos mekanikeren og i arkitektvirksomheder. De store tv-stationer har over de seneste år også set sig lune på især augmented reality, når de i nyheds- og sportsudsendelser skal illustrere historier. 

Der er stadig tale om teknologier, der er ved at blive udviklet og om et marked, der modnes. Med andre ord har vi formentlig kun set den spæde begyndelse på, hvordan AR, VR og MR vil vinde indpas i vores verden og få stadig større betydning i de kommende år og årtier. 

Her følger en artikel fra DANSK IT, der kan give dig et indblik i teknologierne og de perspektiver, de rummer. 

Sådan fungerer augmented, virtual og mixed reality

Lad os begynde med lige at få styr på de forskellige begreber: Augmented reality handler om at skabe et digitalt lag af informationer oven på den fysiske virkelighed. Et godt eksempel på dette er spillet Pokémon GO, som mange millioner mennesker verden over spiller via deres smartphones.

Et andet eksempel er, når en servicetekniker bærer augmented reality-briller, mens han eller hun er i gang med at reparere en maskine. På den måde kan serviceteknikeren se relevante informationer og detaljer som et virtuelt lag oven på det fysiske. Dermed er der i mindre grad brug for f.eks. at bladre i en traditionel servicemanual, mens arbejdet udføres.

Med virtual reality er der tale om en helstøbt virtuel verden, som man kan se og navigere i via særlige VR-briller. Konkrete løsninger i denne genre er brillerne Oculus Rift, der blandt andet understøtter en del VR-spil, og Samsungs Gear VR, der fungerer i samspil med selskabets smartphones.

Endelig er der også mange, der bruger betegnelsen mixed reality, der ligesom augmented reality blander det fysiske og det virtuelle – men som groft sagt tilbyder en mere virtuel oplevelse, så der ikke "blot" er tale om et digitalt lag oven på det fysiske.

En af de mest omtalte løsninger i denne genre er Microsofts Hololens. Herunder kan du se en kort video om konceptet bag den nye Hololens 2:  



Derfor er forventningerne tårnhøje

AR, VR og MR er ofte nogle af de teknologier, der fremhæves at de store analyse- og rådgivningsfirmaer, når de skal pege på, hvilke teknologier, der rummer det største potentiale.

Gartners liste over de 10 strategisk vigtigste teknologier i 2019 finder man f.eks. ’immersive technologies’, der kan oversættes til fordybende oplevelser. Det er er en kategori, der inkluderer både AR, VR og MR. 

Når disse teknolologier fremhæves, skyldes det, at analysefirmaet vurderer, at de forandrer måden, brugere oplever verden på. Samtidig fremhæves det, at de har potentialet til at øge produktiviteten på en række områder. Konkret vurderer Gartner, at 70 procent af virksomhederne i 2022 vil eksperimentere med disse teknologier internt i virksomheden og/eller i forhold til forbrugere og kunder. 25 procent forventes at have udrullet løsningerne.

En anden forudsigelse fra Gartner er, at 100 millioner forbrugere på globalt plan i 2020 vil købe varer via AR enten online eller i de fysiske butikker. 

Det er formentlig også derfor, at en undersøgelse fra selskabet har vist, at 46 procent af alle retail-virksomheder har planer om at udrulle enten AR- eller VR-løsninger for at kunne leve op til de nye krav og forventninger til købsoplevelser hos kunderne.

Vi har over de seneste år set en række eksempler på, at virksomheder som IKEA og Amazon forsøger at udnytte AR til at styrke købsoplevelsen for kunderne. Herunder et eksempel på, hvordan Amazon giver kunderne mulighed for, at de kan se, hvordan bestemte varer vil tage sig ud i deres hjem:



I en anden aktuel analyse fra analysefirmaet ABI Research lyder det, at der er en voksende forståelse af og tro på værdien af løsninger inden for AR og VR på tværs af forskellige brancher, og at det sammen med forbedringer inden for den nødvendige hardware og software er med til drive nye investeringer.

Ifølge ABI Research viser casestudier, at man kan reducere tiden, der bruges på at oplære medarbejdere til bestemte opgaver, med op til 50 procent, og at der generelt opleves forbedringer i effektiviteten med løsningerne.

Her er en række eksempler på, hvordan man kan udnytte teknologierne til at hjælpe medarbejdere i sundhedssektoren: 



Det fremhæves også af ABI Research, at man kan opnå en relativ hurtig ROI (return on investment). Eksempelvis kan der hentes besparelser på rejsekontoen eller på undervisere og instruktører på det konkrete område. Nok så vigtigt er det også, at man med AR, VR og MR i princippet kan træne den konkrete opgave i det uendelige, uden at omkostningerne stiger - og at man kan minimere antallet af ulykker på arbejdspladsen.

ABI Research fremhæver blandt andet, at Porsche har mindsket servicetiden på biler med 40 procent ved at bruge AR til at guide medarbejderen, og at Boeing har opnået en 35 procents effektivisering i forhold til traditionelle metoder til at træne medarbejderne.

Herunder kan du se en video om, hvordan Porsche anvender augmented reality:



Sådan kommer du i gang med AR, VR og MR

Med helt konkrete løsninger på markedet og fornuftige business cases som fundamentet kigger også mange danske virksomheder og organisationer i retning af AR, VR og MR og forsøger at knække koden til, hvordan netop de kan udnytte de nye teknologiske muligheder.

Et godt sted at starte er at spørge sig selv, hvilken værdi løsningen skal give medarbejderne, kunderne og brugerne?

Det er altid let at blive teknologibegejstret – og det gælder ikke mindst, når vi taler AR, VR og MR, der som udgangspunkt er fascinerende teknologier. Men når du skræller det fascinerende bort, hvad er det så konkret, du ønsker at opnå med løsningen? Hvad er det for et problem, den skal hjælpe med at løse? Hvad er det for nye funktioner og muligheder, den kan skabe?

Når du har svaret på det, er det bare med at komme i gang med eksperimenterne. Heldigvis er det både let og relativt billigt at erhverve sig de nødvendige AR/VR/MR-briller, så man kan teste allerede eksisterende apps og løsninger og få en fornemmelse af mulighederne og af begrænsningerne (for de findes naturligvis også).

Til AR findes der også en lang række apps til smartphones, der udnytter kombinationen af et kamera og en skærm til at placere et digitalt lag af informationer oven på den fysiske virkelighed. I Apples App Store er der sågar en hel kategori til denne type AR-apps.  

Det er let at lege og eksperimentere med løsningerne til AR, VR og MR (og det er tilmed sjovt), og det behøver ikke at koste en bondegård at komme i gang med det. Lad dig inspirere af, hvad andre har gjort med succes.

Når du har gjort dig nogle erfaringer og har fået overblikket over løsningerne og mulighederne, er du klar til at prøve at bringe dit eget projekt til live. Om det er noget, it-afdelingen i din egen virksomhed kan hjælpe med, eller om der er behov for ekstern hjælpe, kræver naturligvis en nærmere behovsafklaring. På den måde adskiller projekter inden for AR, VR og MR sig ikke fra alle mulige andre projekter.

Og for at gentage pointen fra før: Det hele begynder med, at du får en god idé til en løsning, der kan skabe værdi. Teknologierne er "bare" det, der kan hjælpe dig med at realisere den gode idé - de skaber ikke værdi i sig selv.

Podcasts om at anvende nye teknologier

Herunder kan du lytte til to af DANSK IT’s podcasts, der handler om, hvordan man generelt kan udnytte de muligheder, nye teknologier skaber: