Unge dropper mail
En stigende andel af befolkningen og især de unge vender ryggen til mail, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Den offentlige sektor, der har lagt en stor andel af sin kommunikation i e-post/e-boks, står hermed på sigt over for en større opgave med at omstille sig til nye digitale kommunikationsformer, vurderer DANSK IT.
Andelen af unge mellem 16-24 år, der anvender mail er i løbet af blot et år styrtdykket fra 94 procent i 2014 til 75 procent i 2015. Også blandt danskerne generelt er brugen af mail dalende. Sidste år anvendte 93 procent af internetbrugerne mail. I år er tallet faldet til 81 procent. Det fremgår af den årlige rapport ”It-anvendelse i befolkningen”, som Danmarks Statistik netop har offentliggjort.
- Mail er ofte besværlig og langsom. Især unge foretrækker at kommunikere i et socialt univers eller via apps, hvor de hurtigt kan få svar på spørgsmål eller få løst problemer ét sted. Den offentlige sektors store udfordring er at skabe samme sammenhæng i deres digitale løsninger, fortæller Ejvind Jørgensen, formand, DANSK IT’s udvalg for it i den offentlige sektor.
Han peger på, at den manglende sammenhæng blandt andet kommer til udtryk i e-boks. For selvom man kan downloade en e-boks app og således har et enkelt og ukompliceret værktøj på hylden, er borgerens muligheder for at interagere med det offentlige også her begrænset. Det er som regel ikke muligt at svare direkte på henvendelse og ofte henvises borgeren i det digitale brev til at tage kontakt med myndigheden per telefon eller via en hjemmeside, der ligger i et helt andet univers.
- Mens rekordmange danskere dropper mailen, kommunikerer den offentlige sektor i stigende grad med danskerne via traditionel e-post i e-boks. Den offentlige sektor står derfor over for en opgave med at omstille sig til de kommunikationsformer, som danskerne i stigende grad foretrækker, siger Ejvind Jørgensen.
Efterspørgsel efter enkle løsninger som apps
En af de kommunikationsformer som er høj kurs er netop apps som 64 procent af mobilbrugerne, Ifølge Danmarks Statistik, har downloadet. Den kategori af apps, hvor der er størst vækst er apps fra det offentlige, som 53 procent af mobilbrugerne i år har downloadet mod 39 procent sidste år.
- Det er glædeligt, at andelen af personer, der har svaret, at de er tilfredse med, hvor nemt der er at bruge myndigheders tjenester er steget fra 70 procent i 2014 til 75% procent i 2015. Men den gode modtagelse som de relativt få eksisterende offentlige apps, har fået, viser at der også er en stor efterspørgsel efter enkle og ukomplicerede offentlige løsninger, der hurtigt kan løse brugerens behov, slutter Ejvind Jørgensen.
Rapporten ”It-anvendelse i befolkningen 2015” kan downloades hos Danmarks Statistik.
- Mail er ofte besværlig og langsom. Især unge foretrækker at kommunikere i et socialt univers eller via apps, hvor de hurtigt kan få svar på spørgsmål eller få løst problemer ét sted. Den offentlige sektors store udfordring er at skabe samme sammenhæng i deres digitale løsninger, fortæller Ejvind Jørgensen, formand, DANSK IT’s udvalg for it i den offentlige sektor.
Han peger på, at den manglende sammenhæng blandt andet kommer til udtryk i e-boks. For selvom man kan downloade en e-boks app og således har et enkelt og ukompliceret værktøj på hylden, er borgerens muligheder for at interagere med det offentlige også her begrænset. Det er som regel ikke muligt at svare direkte på henvendelse og ofte henvises borgeren i det digitale brev til at tage kontakt med myndigheden per telefon eller via en hjemmeside, der ligger i et helt andet univers.
- Mens rekordmange danskere dropper mailen, kommunikerer den offentlige sektor i stigende grad med danskerne via traditionel e-post i e-boks. Den offentlige sektor står derfor over for en opgave med at omstille sig til de kommunikationsformer, som danskerne i stigende grad foretrækker, siger Ejvind Jørgensen.
Efterspørgsel efter enkle løsninger som apps
En af de kommunikationsformer som er høj kurs er netop apps som 64 procent af mobilbrugerne, Ifølge Danmarks Statistik, har downloadet. Den kategori af apps, hvor der er størst vækst er apps fra det offentlige, som 53 procent af mobilbrugerne i år har downloadet mod 39 procent sidste år.
- Det er glædeligt, at andelen af personer, der har svaret, at de er tilfredse med, hvor nemt der er at bruge myndigheders tjenester er steget fra 70 procent i 2014 til 75% procent i 2015. Men den gode modtagelse som de relativt få eksisterende offentlige apps, har fået, viser at der også er en stor efterspørgsel efter enkle og ukomplicerede offentlige løsninger, der hurtigt kan løse brugerens behov, slutter Ejvind Jørgensen.
Rapporten ”It-anvendelse i befolkningen 2015” kan downloades hos Danmarks Statistik.