IT i praksis 2015: Sociale medier i medvind blandt topledere
Topledere vil prioritere sociale medier højt det næste år, viser undersøgelsen IT i praksis® 2015, som Rambøll og DANSK IT netop har offentliggjort.
Topledelsen er begyndt at prioritere virksomhedernes indsats i forhold til de sociale medier meget højere end tidligere. Fra sidste år at have ligget på en ellevte plads over de vigtigste indsatsområder i virksomhederne, er det i år rykket op på en femte plads. En holdningsændring, som it-cheferne ikke har fanget. De vurderer for andet år i træk sociale medier som det 13. vigtigste indsatsområde.
- Det er helt gået it-chefernes næse forbi, at topledelsen ønsker, at virksomheden skærper indsatsen på de sociale medier massivt. Måske fordi mange it-chefer stadig mener, at de sociale medier kan være en udfordring i forhold til it-sikkerheden. Men virksomheder bliver nødt til at bruge sociale medier, hvis de vil kommunikere med omverdenen, siger Mikael Munck, næstformand, DANSK IT.
Mens topledelsen ønsker, at de sociale medier skal prioriteres højere, ønsker it-cheferne at styrke indsatsen i forhold til it-sikkerheden, som befinder sig på førstepladsen over udviklings- og forbedringsinitiativer det kommende år. For topcheferne er it-sikkerheden blot det sjette vigtigste område.
- Det er ganske fornuftigt at styrke it-sikkerheden, men det bør ikke gå ud over indsatsen på fx de sociale medier og andre vigtige kundeorienterede områder, anbefaler Mikael Munck.
- Sociale medier er på vej til at blive helt centrale for virksomhederne. Det er Rambølls erfaring, at selve ansvaret i forhold til sociale medier og kompetencerne til at varetage det løbende arbejde oftest er bedst placeret i de dele af virksomheden, der har ansvar for salg og kundekontakt. Derfor placeres implementeringsopgaven oftest også bedst i de forretningsenheder, der er ansvarlige for brugen. Det er samtidig afgørende, at it-organisationen her bidrager med deres kompetencer; ikke kun i forhold til systemanskaffelser, men også på områder som dataanalyse og datamonitorering, hvor it-organisationen ofte besidder de bedste erfaringer, slutter direktør Ejvind Jørgensen fra Rambøll.