Nystiftet pris for Danmarks bedste til at binde it og forretning sammen
DANSK IT præmierer den virksomhed i Danmark, som er lykkes bedst med at skabe resultater, sammenhæng og struktur ved hjælp af Enterprise Arkitektur (EA).
Det kræver et stærkt samarbejde mellem virksomhedens forretning og it, en god struktur og et vedholdende engagement at planlægge og udføre en arkitekturplan for en virksomhed. For der er langt fra altid overensstemmelse mellem, hvad de it-ansvarlige og de forretningsansvarlige vurderer, er vigtigst for forretningen, ligesom der heller ikke altid er overensstemmelse mellem, hvad de it-ansvarlige og de forretningsansvarlige vurderer, er vigtigst for it-området.
Det første viser blandt andet undersøgelsen IT i Praksis 2013, der for nylig blev udgivet af Rambøll Management Consulting og DANSK IT. I den peger 75 procent af de forretningsansvarlige på kundefokus som det mest centrale element i eksekvering af forretningsstrategien. Mens lidt over halvdelen af de it-ansvarlige (51 procent) peger på det det samme. Topprioriteten for de it-ansvarlige er derimod effektivisering (60 procent).
Det er den slags problemstillinger, der er bevæggrund for, at DANSK IT nu stifter en særlig EA-pris. Håbet er, at de gode EA-eksempler kan være med til at skabe bedre alignment mellem it og forretning.
- EA kan netop skabe sammenhæng mellem forretningsstrategier, it-strategi og værdiskabelse - både for forretningen og it-området. Det er de fleste virksomheder allerede bevidste om. Det er dog de færreste, der høster det fulde udbytte af disciplinen. EA kan nemlig være en svær disciplin at lykkes med, da det kræver en vedholdende og meget målrettet indsats. Derfor ønsker vi med EA-prisen at få de gode eksempler frem i lyset, fortæller Jan Staack, der formand for DANSK IT’s fagråd for forretningssystemer, som står bag prisen.
EA prisen uddeles på DANSK IT’s EA konference den 12. november. Her vil vinderen også gennemgå, hvilke EA-resultater virksomheden/organisationen har opnået. Konkurrencen er åben for alle virksomheder og organisationer.
Anders Ejlev, facilitator for EA Øst Klaus Hansen, Rigspolitiet
Peter Helmer Sørensen, NorthHouse Partners
Peter Nørregaard, PA Consulting Group
Søren B. Sørensen, Devoteam
Thorbjørn Isholm Petersen, Danske Bank
Det første viser blandt andet undersøgelsen IT i Praksis 2013, der for nylig blev udgivet af Rambøll Management Consulting og DANSK IT. I den peger 75 procent af de forretningsansvarlige på kundefokus som det mest centrale element i eksekvering af forretningsstrategien. Mens lidt over halvdelen af de it-ansvarlige (51 procent) peger på det det samme. Topprioriteten for de it-ansvarlige er derimod effektivisering (60 procent).
Det er den slags problemstillinger, der er bevæggrund for, at DANSK IT nu stifter en særlig EA-pris. Håbet er, at de gode EA-eksempler kan være med til at skabe bedre alignment mellem it og forretning.
- EA kan netop skabe sammenhæng mellem forretningsstrategier, it-strategi og værdiskabelse - både for forretningen og it-området. Det er de fleste virksomheder allerede bevidste om. Det er dog de færreste, der høster det fulde udbytte af disciplinen. EA kan nemlig være en svær disciplin at lykkes med, da det kræver en vedholdende og meget målrettet indsats. Derfor ønsker vi med EA-prisen at få de gode eksempler frem i lyset, fortæller Jan Staack, der formand for DANSK IT’s fagråd for forretningssystemer, som står bag prisen.
EA prisen uddeles på DANSK IT’s EA konference den 12. november. Her vil vinderen også gennemgå, hvilke EA-resultater virksomheden/organisationen har opnået. Konkurrencen er åben for alle virksomheder og organisationer.
Dommerkomiteen består af:
Jan Staack, formand for DANSK ITs fagråd for Forretningssystemer, Dong EnergyAnders Ejlev, facilitator for EA Øst Klaus Hansen, Rigspolitiet
Peter Helmer Sørensen, NorthHouse Partners
Peter Nørregaard, PA Consulting Group
Søren B. Sørensen, Devoteam
Thorbjørn Isholm Petersen, Danske Bank