It og finans går hånd i hånd
Når det gælder smarte digitale løsninger er den finansielle sektor længere fremme end de fleste andre brancher, og vi er langt i symbiosen mellem it og forretning. Så langt, at man næsten kan tale om at pengeinstitutter er it-virksomheder med finansielle ydelser.
I mine øjne har digitaliseringen potentiale til at revolutionere vores effektivitet og økonomi.
Effektivitet og convenience
Inden for digitaliseringen er trenden lige nu en markant stigning i mobile løsninger. På bare tolv måneder regner man med, at der sker en stigning på 50 procent i mobilløsningerne. Det er én trend.Den anden er digitale underskrifter. Når man kan ordne bankforretninger på en iPad eller en pc, er det en fordel for kunderne og både kunder og medarbejderne slipper for en masse papir og overflødige indtastninger. Det er både effektivitetsfremmende og besparende, og i min optik vælger man selv, hvad ændringen skal bruges til. Under alle omstændigheder er det velfærdsfremmende, når medarbejderne i stedet for produktion, kan bruge tid på at yde bedre kundeservice.
Den tredje tendens, der lige nu gennemstrømmer samfundet, er de sociale medier, som vokser med en tocifret procentsats hvert år.
Hvis Danmark skal klare sig internationalt, skal vi digitalisere for fuld tryk. Både samfundsmæssigt og i den finansielle sektor gælder det om at gøre ting smartere. Effektivitet og convenience er min headline.
Nye og gamle kompetencer
Uforanderlighed er ikke en del af min agenda. Jeg har den holdning, at ethvert job opfylder en rolle. Tiden, hvor en god bankmand er en, der er god til tal eller administrativt arbejde, er for længst forbi. Tilsvarende er it ikke længere bare noget med at programmere, nu handler det om nye arbejdsprocesser.Der er stadig brug for håndværk, og der er stadig brug for programmører. Men vi har i stigende grad fokus på projektledelse på tværs, således at både arkitektur og design kan gennemskues sammen med den øverste ledelse. Desuden skal der forretningsanalytikere til, som kan se ned i detaljen på nye produkter. Jeg forestiller mig ikke, at antallet af it-medarbejdere falder. Dels kommer der flere digitale løsninger. Dels kommer der mere it ind i kunderådgivningen.
I en global verden tror jeg fx ikke, at inderne tager hele job fra os, men de kan være et supplement. Man kan offshore arbejde, men ikke ansvar. Det er typisk den gamle it-type, man møder hos den menige medarbejder i Asien. De laver det, de får besked på – på godt og ondt.
Åbenhed og selvbetjening
Den næste trend bliver, at de finansielle virksomheder åbner dørene og stiller digital rådgivning til rådighed. Selvbetjening og åbenhed er den eneste vej frem. Kunderne vil rådgive sig selv, og først i det øjeblik, hvor de skal beslutte sig, vil de have en rådgiver ind over.
For Nykredit er det naturligt, at kunderne i dag udfører nogle af de opgaver, der før lå hos medarbejderne – og at kunderne samtidig er mere tilfredse. Konkret
er vores mål i Nykredit, at digitale løsninger anvendes i mindst 90 procent af kommunikationen med kunderne i 2015.
Teknologien er kun en del af projektet. En anden er kunderne, og en tredje er medarbejderne. Det forudsætter, at man er digital i begge ender, så at sige. Derfor skal it-medarbejdere være i tæt dialog med forretningen og ikke lukke sig inde bag en firewall i it-afdelingen.
I Nykredit kan jeg slet ikke forestille mig produktudvikling, uden at it er en væsentlig del af grundlaget. Og vores initiativer på it-området forventes at have positiv effekt på bundlinjen!
Finans it 2013 Hvilke it-innovationer og it-værktøjer kan være med til at sikre fremtidig vækst og konkurrenceevne? Og hvordan bør it-projekter ledes? Få svar på disse spørgsmål på DANSK IT’s konference Finans it 2013, der afholdes den 6. marts.
|