Cloud, BYOD, DevOps - hvad har tidens trends til fælles?
Lad os starte med konklusionen: Hvis du mestrer dit grundlæggende håndværk, vil du hurtigt kunne tilegne dig de koncepter og metoder, som løbende opstår indenfor it. I bund og grund er der nemlig bare tale om nye servicemodeller, skåret over den samme grundlæggende læst.
It-området har på overfladen altid været præget af hurtig udvikling, og fremkomsten af nye teknologier og metoder sker i et tempo, så Gartner har valgt at systematisere det i deres årlige Hype Cycle Report. For tiden er det trends som Big Data, Cloud, Bring Your Own Device (BYOD) og DevOps, der præger billedet. I går var det noget andet og i morgen noget tredje. Men går det nu så stærkt på it-området, som disse tendenser giver indtryk af? Hvor meget nyt er der egentlig under solen?
Der er ingen tvivl om, at it-professionelle er tvunget til at tilegne sig nye teknologier og koncepter i raskt tempo for at være konkurrencedygtige på det globale arbejdsmarked. Og hvis ikke man har tilegnet sig det grundlæggende håndværk, men kun uddannes i de enkelte teknologier og metoder efterhånden som de opstår, er der heller ikke tvivl om, at det kan opleves som et hektisk og til tider uoverskueligt arbejdsliv. Hemmeligheden er imidlertid, at stort set alt, hvad vi beskæftiger os med inden for informationsteknologi, er variationer over en grundlæggende it-servicemodel.
I bund og grund er vores opgave at understøtte og udvikle forretningens services, produkter og processer med it-services og data.
Dygtige it-professionelle skal derfor kunne omsætte forbrugernes og forretningens behov i datamodeller og it-serviceporteføljer. It-services skaber værdi i form af funktionalitet og leveranceegenskaber som pris, brugervenlighed, tilgængelighed, performance, kapacitet, sikkerhed og compliance. It-håndværkeren skal derfor forstå disse egenskaber og skabe it-services, der balancerer egenskaberne i forhold til forretningens krav. It-services består grundlæggende af ressourcer i form af applikationer, data, infrastruktur og integrationer, og de afhænger af menneskelige og organisatoriske færdigheder som processer, viden, organisering og ledelse samt af andre forbundne it-services og den underliggende arkitektur. Alt sammen områder, som har været en del af it-professionen siden dens grundlæggelse for mere end 50 år siden.
Mestrer man i en organisation således grundlæggende håndværk som forretningsanalyse, modellering, programmering, arkitektur, projektstyring, it-service management og it-governance (klare praksisser for, hvem der beslutter hvad), så er man godt klædt på til at udnytte nye variationer af it-servicemodellen.
De, der har fået en solid grunduddannelse i it-servicemodellen har uden de store problemer formået at følge med i overgangene mellem mainframe, decentralisering, fler-tier, internet, web-services og cloud.
De kan hurtigt gennemskue, hvilke arkitektur- og procestiltag, BYOD kræver, at cloud er et spørgsmål om en ny orkestrering af serviceporteføljen, og at DevOps i bund og grund er en symbiose af service design, transition og driftsprocesserne. Alt sammen delelementer i den grundlæggende it-servicemodel.
Hvis danske it-professionelle vil følge med i det, som på overfladen kan se ud som teknologiske revolutioner, men som oftest viser sig at være variationer over tidligere temaer, skylder vi både nye og erfarne it-professionelle, at vi giver dem en solid uddannelse i de grundlæggende håndværk.
Der er ingen tvivl om, at it-professionelle er tvunget til at tilegne sig nye teknologier og koncepter i raskt tempo for at være konkurrencedygtige på det globale arbejdsmarked. Og hvis ikke man har tilegnet sig det grundlæggende håndværk, men kun uddannes i de enkelte teknologier og metoder efterhånden som de opstår, er der heller ikke tvivl om, at det kan opleves som et hektisk og til tider uoverskueligt arbejdsliv. Hemmeligheden er imidlertid, at stort set alt, hvad vi beskæftiger os med inden for informationsteknologi, er variationer over en grundlæggende it-servicemodel.
I bund og grund er vores opgave at understøtte og udvikle forretningens services, produkter og processer med it-services og data.
Dygtige it-professionelle skal derfor kunne omsætte forbrugernes og forretningens behov i datamodeller og it-serviceporteføljer. It-services skaber værdi i form af funktionalitet og leveranceegenskaber som pris, brugervenlighed, tilgængelighed, performance, kapacitet, sikkerhed og compliance. It-håndværkeren skal derfor forstå disse egenskaber og skabe it-services, der balancerer egenskaberne i forhold til forretningens krav. It-services består grundlæggende af ressourcer i form af applikationer, data, infrastruktur og integrationer, og de afhænger af menneskelige og organisatoriske færdigheder som processer, viden, organisering og ledelse samt af andre forbundne it-services og den underliggende arkitektur. Alt sammen områder, som har været en del af it-professionen siden dens grundlæggelse for mere end 50 år siden.
Mestrer man i en organisation således grundlæggende håndværk som forretningsanalyse, modellering, programmering, arkitektur, projektstyring, it-service management og it-governance (klare praksisser for, hvem der beslutter hvad), så er man godt klædt på til at udnytte nye variationer af it-servicemodellen.
De, der har fået en solid grunduddannelse i it-servicemodellen har uden de store problemer formået at følge med i overgangene mellem mainframe, decentralisering, fler-tier, internet, web-services og cloud.
De kan hurtigt gennemskue, hvilke arkitektur- og procestiltag, BYOD kræver, at cloud er et spørgsmål om en ny orkestrering af serviceporteføljen, og at DevOps i bund og grund er en symbiose af service design, transition og driftsprocesserne. Alt sammen delelementer i den grundlæggende it-servicemodel.
Hvis danske it-professionelle vil følge med i det, som på overfladen kan se ud som teknologiske revolutioner, men som oftest viser sig at være variationer over tidligere temaer, skylder vi både nye og erfarne it-professionelle, at vi giver dem en solid uddannelse i de grundlæggende håndværk.