Kurset giver dig en hands-on introduktion til Design Thinking. Du lærer metoder til at forstå brugere og definere relevante udfordringer. Du bliver trænet i at arbejde systematisk med kreativitet og innovation samt skabe idéer og prototyper og teste dem på kort tid for at minimere risikoen for at fejle.
Kursets indhold
Design Thinking er en metode til at drive innovation, særligt i relation til digital transformation og i udviklingen af nye digitale produkter, forretningsmodeller eller services. Design Thinking er en bruger-centreret innovations- og udviklingsmetode. Den kan ikke kun hjælpe dig til at udvikle gode løsninger, men også til at finde de problemer, der er værd at løse. De bedste løsninger kommer fra indsigter i menneskelig adfærd. Derfor skal du træne i at blive god til at opdage de behov, ønsker, drømme og muligheder, der driver dine brugeres handlinger. På kurset lærer du at bruge Design Thinking til at skabe bedre, innovative løsninger. Du får redskaberne til at udvikle løsninger hurtigere med mindre risiko for at fejle i din organisation.
Dag 1:
På den første dag får du en introduktion til Design Thinking og de principper og metoder, der er centrale for tilgangen. Vi gennemgår, hvordan man arbejder iterativt med brugerindsigter, analyse og afprøvning. Værktøjskassen vil blive beriget med metoder og konkrete værktøjer til at arbejde med bl.a. problemfokus, kunderejser og hypoteser. Første dag indeholder også øvelser – lige fra hvordan man analyserer brugerindsigter til kreativ idéudfoldelse gennem ideation.
Dagen giver dig en introduktion til Design Thinking:
- Hvad er Design Thinking
- Design Research og brugerempati
- Kunderejser
- Hypoteser og problemforståelse
- Ideation
Dag 2:
Hvor den første dag indeholder megen introduktion til begreber og metoder, har vi på andendagen et øget fokus på at anvende metoder og værktøjer i praksis. Hovedoverskriften for dag 2 er at komme fra idé til validering gennem formgivning og afprøvning. Når du er færdig med dagen, har du udviklet en prototype, arbejdet med undersøgelsesdesign og fået konkrete værktøjer til at arbejde med konceptudvikling og adfærdsmål.
På dagen kommer vi igennem:
- Formgivning
- Fra problem til adfærd
- Validering af koncept
- Prototyping
- Perskpektiv: Rundt om Design Thinking
Målgruppe
Kurset er relevant for dig, der arbejder med digitale produkter og services og/eller digital forretningsudvikling. Måske er du nysgerrig på, hvad Design Thinking er, og hvordan det kan bruges til at skabe større forretningsmæssig succes, eller måske søger du værktøjer, der kan hjælpe dig med at arbejde systematisk med innovation. Du vil typisk være ansat som:
- Leder
- Product Owner
- Projektleder
- Projektdeltager
Firmakurser
Dette kursus tilbydes også som et firmakursus, der tager udgangspunkt i din organisations ønsker og behov.
Er I flere fra samme virksomhed, der har behov for kompetenceudvikling, så er et firmakursus den rette løsning, der kan skabe fælles fundament og økonomisk besparelse.
Datoer
Er du interesseret i kurset? Send en mail til kursus@dit.dk, så kontakter vi dig, når der er nye datoer eller mulighed for firmakurser.