Kurset giver dig en hands-on introduktion til Design Thinking. Du lærer metoder til at forstå brugere og definere relevante udfordringer. Du bliver trænet i at arbejde systematisk med kreativitet og innovation - skabe idéer og prototyper og teste dem på kort tid for at minimere risikoen for at fejle.
Hvorfor lære Design Thinking?
Design Thinking er en metode til at drive innovation, særligt i relation til digital transformation og i udviklingen af nye digitale produkter, forretningsmodeller eller services. Design Thinking er en bruger-centreret innovations- og udviklingsmetode. Den kan ikke kun hjælpe dig til at udvikle gode løsninger, men også til at finde de problemer, der er værd at løse.
De bedste løsninger kommer fra indsigter i menneskelig adfærd. Derfor skal du træne i at blive god til at opdage de behov, ønsker, drømme og muligheder, der driver dine brugeres handlinger. På kurset lærer du at bruge Design Thinking til at skabe bedre, innovative løsninger. Du får redskaberne til at udvikle løsninger hurtigere med mindre risiko for at fejle i din organisation.
Målgruppe
Kurset er relevant for dig, der arbejder med digitale produkter og services og/eller digital forretningsudvikling. Måske er du nysgerrig på, hvad Design Thinking er, og hvordan det kan bruges til at skabe større forretningsmæssig succes, eller måske søger du værktøjer, der kan hjælpe dig med at arbejde systematisk med innovation. Du vil typisk være ansat som:
- Leder
- Product Owner
- Projektleder
- Projektdeltager
Dagenes indhold
Dag 1:
På den første dag får du en introduktion til Design Thinking og de principper og metoder, der er centrale for tilgangen. Vi gennemgår hvordan man arbejder iterativt med brugerindsigter, analyse og afprøvning. Værktøjskassen vil blive beriget med metoder og konkrete værktøjer til at arbejde med bl.a. problemfokus, kunderejser og hypoteser. Første dag indeholder også øvelser – lige fra hvordan man analyserer brugerindsigter til kreativ idéudfoldelse gennem ideation.
Dagen giver dig en introduktion til Design Thinking:
- Hvad er Design Thinking
- Design Research og brugerempati
- Kunderejser
- Hypoteser og problemforståelse
- Ideation
Dag 2:
Hvor dag 1 indeholder meget introduktion til begreber og metoder, har vi på dag 2 et øget fokus på at anvende metoder og værktøj i praksis. Hovedoverskriften for dag 2 er at komme fra idé til validering gennem formgivning og afprøvning. Når du er færdig med dag 2, har du udviklet en prototype, arbejdet med undersøgelsesdesign og fået konkrete værktøjer til at arbejde med konceptudvikling og adfærdsmål.
På dagen kommer vi igennem:
- Formgivning
- Fra problem til adfærd
- Validering af koncept
- Prototyping
- Perskpektiv: Rundt om Design Thinking