Kurset giver dig en hands-on introduktion til Design Thinking. Du lærer metoder til at forstå brugere og definere relevante udfordringer. Du bliver trænet i at arbejde systematisk med kreativitet og innovation samt skabe idéer og prototyper og teste dem på kort tid for at minimere risikoen for at fejle. 

Udbytte

timer
Du lærer at arbejde struktureret i korte, intensive og strukturerede sprint, så du kan nå til konkrete resultater og læring på kort tid, og så du nemt kan omsætte metoder og værktøjer til handlinger i din organisation
groups
Du lærer at drive mere agile, designdrevne og bruger- og kundecentrerede udviklingsprocesser i din organisation, hvilket vil skabe bedre og hurtigere produkt- og serviceinnovation

task_alt
Design Thinking fører til gode løsninger, der er viable, feasible og desirable, og du lærer ikke blot at løse problemerne rigtigt men også at løse de rigtige problemer
lightbulb
Du bliver trænet i at arbejde systematisk med kreativitet og innovation samt skabe idéer og prototyper og teste dem på kort tid for at minimere risikoen for at fejle

Kursets indhold

Design Thinking er en metode til at drive innovation, særligt i relation til digital transformation og i udviklingen af nye digitale produkter, forretningsmodeller eller services. Design Thinking er en bruger-centreret innovations- og udviklingsmetode. Den kan ikke kun hjælpe dig til at udvikle gode løsninger, men også til at finde de problemer, der er værd at løse. De bedste løsninger kommer fra indsigter i menneskelig adfærd. Derfor skal du træne i at blive god til at opdage de behov, ønsker, drømme og muligheder, der driver dine brugeres handlinger. På kurset lærer du at bruge Design Thinking til at skabe bedre, innovative løsninger. Du får redskaberne til at udvikle løsninger hurtigere med mindre risiko for at fejle i din organisation.

Dag 1: 

På den første dag får du en introduktion til Design Thinking og de principper og metoder, der er centrale for tilgangen. Vi gennemgår, hvordan man arbejder iterativt med brugerindsigter, analyse og afprøvning. Værktøjskassen vil blive beriget med metoder og konkrete værktøjer til at arbejde med bl.a. problemfokus, kunderejser og hypoteser. Første dag indeholder også øvelser – lige fra hvordan man analyserer brugerindsigter til kreativ idéudfoldelse gennem ideation. 

Dagen giver dig en introduktion til Design Thinking: 

  • Hvad er Design Thinking
  • Design Research og brugerempati 
  • Kunderejser
  • Hypoteser og problemforståelse
  • Ideation


Dag 2:

Hvor den første dag indeholder megen introduktion til begreber og metoder, har vi på andendagen et øget fokus på at anvende metoder og værktøjer i praksis. Hovedoverskriften for dag 2 er at komme fra idé til validering gennem formgivning og afprøvning. Når du er færdig med dagen, har du udviklet en prototype, arbejdet med undersøgelsesdesign og fået konkrete værktøjer til at arbejde med konceptudvikling og adfærdsmål.

På dagen kommer vi igennem: 

  • Formgivning
  • Fra problem til adfærd
  • Validering af koncept
  • Prototyping
  • Perskpektiv: Rundt om Design Thinking

Målgruppe

Kurset er relevant for dig, der arbejder med digitale produkter og services og/eller digital forretningsudvikling. Måske er du nysgerrig på, hvad Design Thinking er, og hvordan det kan bruges til at skabe større forretningsmæssig succes, eller måske søger du værktøjer, der kan hjælpe dig med at arbejde systematisk med innovation. Du vil typisk være ansat som:

  • Leder
  • Product Owner
  • Projektleder
  • Projektdeltager


Firmakurser

Dette kursus tilbydes også som et firmakursus, der tager udgangspunkt i din organisations ønsker og behov.

Er I flere fra samme virksomhed, der har behov for kompetenceudvikling, så er et firmakursus den rette løsning, der kan skabe fælles fundament og økonomisk besparelse. 


Datoer 

Er du interesseret i kurset? Send en mail til kursus@dit.dk, så kontakter vi dig, når der er nye datoer eller mulighed for firmakurser.

Underviser
Christina Hauge Engel
Christina er en erfaren Senior UX designer og konsulent, der både formår at drive digitale processer fremad og har værktøjskassen i orden. Christina Hauge Engel har 9+ års digital erfaring og har en baggrund fra IT Universitetet. Hun bruger metoderne fra Design Thinking i hverdagen, når der designes digitale produkter til kunderne. Christina har arbejdet med en række store danske kunder, både offentlige og private, hvor hun har rådgivet om brugervenlighed, brugerinddragelse, digital strategi, udviklet koncepter og designet løsninger. 

Praktisk info, afbestillingsregler m.m.