Digital dannelse er ikke blot et anliggende for politikere
at lovgive om, men et anliggende for os alle.
Hvordan sikrer vi, at borgerne i Danmark også i et digitalt
samfund er kompetente, aktivt deltagende demokratiske borgere? Hvad kræver det
af kompetencer for ung og gammel? Det handler nemlig om meget mere end at kunne
bruge en computer og surfe rundt på en iPad. Vi skal kunne skabe digitalt og vi
skal kunne reflektere og forholde os kritisk til det, vi møder i den digitale
verden.
Dagen vil byde på små oplæg, som vi så vil bede alle
deltagere om efterfølgende at drøfte og give bidrag til. Både dem med det
synspunkt, at de mangler viden og indsigt til at kunne navigere i en digital
verden, og dem med erfaringer og bud på, hvad der skal til, har noget at
bidrage med til drøftelserne.
Vi vil bl.a. drøfte spørgsmålene om, hvordan digitale
redskaber bruges til at sikre indlæringen, hvordan man holder sig anonym på
nettet, og hvordan de digitale muligheder åbner nye døre.
Digital dannelse er vor tids udfordring på linje med den
dannelse, som var Grundtvigs vision om, at alle skulle
blive i stand til at deltage som ansvarsfulde borgere i samfundslivet. Herfra
opstod den folkeoplysende bevægelser med folkebiblioteker,
folkeoplysningsforbund og folkehøjskoler.
Vi er mange, der skal lære nye værktøjer og
et digitalt sprog, hvis vi fortsat skal forfølge målet om, at vi alle er i
stand til at deltage som ansvarsfulde medborgere i samfundslivet.
Dette folkeråd skal munde ud i konkrete anbefalinger, som
vil blive præsenteret på Christiansborg i det nye år, og samtidig skal folkerådet
også sætte fokus på, hvad vi som enkeltpersoner og civilsamfund kan gøre for at
blive digitalt dannede.
Vi håber meget på at se mange borgere til vores folkeråd,
der bidrager til danskernes digitale dannelse. Rammerne er den historiske
Rødding Højskole, som stadig holder folkeoplysningens fane højt og tilbyder
alverdens muligheder for dannelse.